Вівторок, 07.05.2024, 04:56
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

Наш сайт

Меню сайту
Перекладач
Форма входу
Один из возможных вариантов HTML формы
Логин:

Пароль:

Запомнить
free counters тест скорости интернета Методсовет Форум Профобразование Каталог
 сайтів України

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті [ Додати статтю ]

Індивідуальна робота з учнями по самореалізації особистості
Індивідуальна робота з учнями по самореалізації особистості

Автор:Коротун Валентина Іванівна-викладач інформатики Жмеринського вищого професійного училища залізничного транспорту

Розвиток сучасної науки і техніки ставить перед школою нові завдання. Випускник ПТНЗ, який житиме і працюватиме в новому тисячолітті, повинен володіти певними якостями, зокрема:
- самостійно набувати необхідні знання, вміло застосовувати їх на практиці для розв'язання назрілих проблем;
- критично мислити, уміти бачити труднощі і шукати шляхи їх подолання;
- бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах;
- самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культурного і морального рівня;
Сформувати такі якості можливо лише через індивідуальну роботу з учнями, оскільки навчання, орієнтоване на середнього учня, засвоєння і відтворення ним знань, умінь та навичок не може задовольнити сучасні потреби.
Відомий педагог Юрій Бабанський зазначав,що «індивідуальна робота з учнями:
- забезпечує розвиток і саморозвиток особистості учня;
- надає кожному учневі, виходячи з його здібностей, інтересів, ціннісних орієнтацій і суб'єктивного досвіду, можливість реалізувати себе в навчальній діяльності;
- створює умови для виявлення пізнавальної активності»[2,с.101 ].
Я використовую такі способи досягнення цієї мети:
- різноманіті форми і методи організації навчальної діяльності, орієнтованої на конкретного учня(вони допомагають учню повніше виявити свою індивідуальність, позбутися страху перед опитуванням або важким завданням, відчути інтерес до уроку й навчання в цілому);
- створення атмосфери зацікавленості учня в роботі ;
- стимулювання учнів до висловлювань, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, одержати неправильну відповідь;
- підтримки учня в його бажанні знаходити свій спосіб роботи, аналізувати роботу свою та інших учнів на уроці;
- створення педагогічних ситуацій на уроці, що дають змогу кожному учневі виявляти ініціативу, самостійність у роботі, створення умов для природного самовираження учня.
Як зазначено в [4,с.25]: «Індивідуальна робота з учнями за своєю суттю є диференційованим підходом до учнів на основі посильних вимог з урахуванням їхніх інтересів, рівня інтелектуального розвитку, здібностей і задатків».
На кожному уроці перед учнями ставлю конкретне завдання (що вони повинні знати, чому навчитися, якими знаннями оволодіти).
Відповідно до цього з кожної теми розроблені вимоги до знань учнів.
Важливу роль відіграють і додаткові індивідуальні заняття , які створюють можливості для підвищення успішності учнів, формування в переважної більшості дітей стійкої системи знань, розвитку їхніх творчих здібностей.
На початку вивчення теми провожу оглядову лекцію з елементами бесіди , під час якої акцентую увага на вузлових питаннях теми, їх взаємозв'язок. Враховуючи різний темп сприймання матеріалу учнями, найважливіші питання висвітлюю повторно. Під час лекції в учнів створюється цілісне уявлення про зміст теми. Окремі питання вивчаються на практичних заняттях.
Альтернативою традиційним методам навчання є метод проектів.
В основі методу лежить розвиток пізнавальної діяльності учнів, уміння самостійно конструювати свої знання й орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну роботу учнів - індивідуальну, групову, парну, яку учні виконують протягом певного часу. Цей метод органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Він включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю
У методі проектів велика увага приділяється індивідуалізації навчання.
Він застосовний до вивчення будь-якої шкільної дисципліни і особливо ефективний на уроках, що мають за мету встановлення міжпредметних зв'язків. Метод проектів сприяє активізації всіх сфер особистості учня, його інтелектуальної і емоційної сфер і сфери практичної діяльності, а також дозволяє підвищити продуктивність навчання, його практичну спрямованість. Проектна технологія націлена на розвиток особистості, самостійності, творчості. Вона дозволяє поєднувати всі режими роботи: індивідуальний, парний, груповий, колективний, а інформатика – це предмет, який здатний акумулювати в собі необмежені можливості.
Кожен учитель намагається будувати кожний урок так, щоб в учнів не зникав інтерес до навчання,була висока навчальна активність і бажання творити і пізнавати.Без застосування інноваційних технологій не обійтися.
Наш навчальний заклад,як і інші заклади освіти,активно використовує інноваційні технології у навчально-виховному процесі.Педколектив нашого училища працює над єдиною методичною проблемою «Ефективне використання інноваційних методів навчання для розвитку мислення і здібностей учнів».
На заняттях гуртка вивчається порграма POWER POINT,Movie Maker.Використання цих програм дозволяє забезпечити умови для самореалізації особистості відповідно до її здібностей ,інтересів.Обдаровані учні створюють презентації та слайд-шоу для навчально-виховного процесу в училищі згідно річного та помісячного планів виховної роботи Жмеринського ВПУ,що розробляються зам- директором з виховної роботи Ольгою Олексіївною Перепечай за наступними напрямками: громадянське виховання,екологічне виховання,військово-патріотичне виховання,родинно-сімейне виховання,формування здорового способу життя,сприяння творчому розвитку особистості,художньо-естетичне виховання,моральне виховання,трудове(професійне ) виховання,правове (превентивне ) виховання,формування здорового способу життя .

Створені творчі робочі групи з обдарованих учнів за напрямками діяльності(гуманітарно-суспільні та природно-математичні предмети).
Тематика учнівських робіт : "Мово моя українська – батьківська ,материнська”, „Збережемо планету голубою, зеленою”, „Славетні гетьмани України”, "Наркоманія – небезпека здоров’ю і життю”, „Алкоголь і здоров’я”, "Життя і творчість Великого Кобзаря”, "Чорне крило Чорнобиля”, "Жмеринка– рідна сторона”, "Я – громадянин України”, «Моє хоббі-бісероплетіння», « Моє захоплення-малювання» та інші.
Кращі з таких проектів були представлені на семінарі обласного об’єднання викладачів інформатики ПТНЗ.



Презентація вишивок Скрипник Тетяни і Фофанової Альони «Хай стелиться Вам доля рушниками»



Веб сторінка Богутенко Олени своїх поетичних доробків

Вже багато років в Жмеринському ВПУ методична комісія інформатики та інформаційних технологій тісно співпрацює із методичною комісією викладання спецпредметів для підготовки з однієї із провідних спеціальностей училища-помічники локомотивних бригад,слюсарі по ремонту рухомого складу.
Результатом цієї співпраці стала реалізація довготорвалого проекту-автоматизованого курсу вивчення будови електровозу,який містить розділи:підручник,завдання для самостійного виконання,тестування,завдання для тематичного оцінювання,глосарій.Цей автоматизований курс схвалений Вінницьким обласним педагогічним інститутом післядипломної освіти,локомотивним депо Жмеринка,використовується при проведенні занять локомотивних бригад у техкабінеті локомотивного депо Жмеринка.

Кожного навчального року згідно плану виховної роботи училища проводяться предметні тижні з професії помічників локомотивних бригад,слюсарів по ремонту рухомого складу.В рамках цього тижня проводиться конкурс творчих робіт-презентацій та слайд-шоу ,що пов’язані із спеціальністю.Багато із створених презентацій отримали схвальні відгуки спеціалістів базового підприємства.Особливо теплі слова на адресу учнів були сказані М.В.Самойлюком-заступником начальника локомотивного депо Жмеринка та М.П.Клочаком- машиністом-інструктором.Під час роботи над цими короткотривалими проектами відбувається інтеграція виробничого і теоретичного навчання.






Заєць Сергій представляє на великому екрані свою презентацію «Обладнання електровозу»


Кошовий Валентин нагороджений за кращу презентацію
«Відгадай силует»



Пєцух Максим нагороджений за кращу презентацію «Моя майбутня професія -помічник машиніста електровозу»

Створена робоча група у складі викладача інформатики Коротун В.І.,викладача будови електровоу Штуса В.А.,викладача будови тепловозу Мельника Д.Ф.,майстра в/н Чукіна І.М. Твердохліба В.Ф. та 6-8 обдарованих учнів працює над створенням яскравих,привабливих і переконливих презентацій ,що дає змогу проявити творчі здібності учнів,зробити цікавими уроки з різних предметів,а потім в перспективі залучати до такої проектної роботи як можна більшу кількість учнів та педагогів.
Інша робоча група співпрацює з кафедрою кухарів.Створена робоча група у складі викладачів інформатики та інформаційних технологій Волинець З.Г. та Червоняк Г.В.,викладача спецтехнології Білоконь С.А.,майстрів в/н : Підгаєць Н.І.,Підгаєць С.І. та 5-8 обдарованих учнів. На семінарі обласного об’єднання викладачів інформатики ПТНЗ був представлений довготривалий проект «Кухар +комп’ютер=?».
Проблемі реалізації міжпредметних зв’язків у навчанні приділялась значна увага на всіх етапах розвитку педагогіки. Успішне розв’язання цієї педагогічно-соціальної проблеми суттєво впливає на якість і ефективність навчального процесу. Тому вона постійно перебуває в центрі уваги вчителів-практиків.
Інформатика стала базовим компонентом сучасної освіти, повноцінним загально-науковим навчальним предметом. Вона відіграє дедалі більшу роль у житті суспільства, стає його важливим ресурсом. Аналіз змісту фахової діяльності людей масових професій і прогноз її розвитку дозволяють зробити висновок про зростання ролі підготовки молоді в галузі інформатики. Отже, необхідно сформувати теоретичну базу учнів з основ інформатики та практичні навички використання ними засобів інформаційних технологій у майбутній професійній діяльності.
Освіта у своєму розвитку враховує і втілює новітні досягнення – гуманізацію і гуманітаризацію, рівневу та профільну диференціацію, суттєво нові види зв’язків між предметами, які наповнюються новим змістом. Курс інформатики володіє значними потенційними можливостями для розв’язання цих задач і загальних задач навчання, розвитку та виховання учнів.
Індивідуальній роботі з учнями сприяє також розроблений мною збірник диференційованих практичних завдань з курсу інформатики для учнів залізничних ПТНЗ згідно з чинними програмами МОНУ,що містить близько сотні вправ і задач як для самостійного розв’язування учнями,так і для використання їх для перевірочних робіт з тем „Основи алгоритмізації і програмування”, „Електронні таблиці EXCEL”.Зміст вправ і задач тісно пов’язаний із спеціальними і загально-технічними предметами ,що вивчаються учнями залізничних професій(помічник машиніста, слюсар з ремонту рухомого складу ;провідник пасажирського вагону; касир квитковий, касир багажний; прийомоздавальник вантажу та багажу ;оглядач ремонтник вагонів ;електромонтер контактної мережі ;монтер колії;столяр будівельник;штукатур- лицювальник плиточник;касир квитковий, касир товарний; прийомоздавальник вантажу та багажу).Цей збірник схвалений Вінницьким обласним педагогічним інститутом післядипломної освіти і використовується в роботі.
Індивідуальна робота з учнями сприяє формуванню свідомого ставлення учнів до навчання.
Завдяки спільній роботі членів МК інформатики та інформаційних технологій та членів МК викладання спецпредметів для підготовки касирів квиткових і касирів багажних,провідників,прийомоздавальників вантажу і багажу та групи з обдарованих учнів були підготовлені матеріали та проведений на базі нашого училища Всеукраїнський семінар з питань підготовки касирів квиткових і касирів багажних на залізниці.
Методична комісія інформатики допомагала також у проведенні обласного семінару математиків на базі нашого училища.
Особистісно зорієнтованому підходу до учнів сприяють і створені відеоуроки при допомозі програми uvScreenCamera по роботі із програмами MS WORD,MS EXCEL,MS ACCESS ,PAINT.Пояснення матеріалу в мікрофон поєднано із демонстрацією роботи на екрані.В учнів є можливість проходити уроки в будь –якій послідовності:зупинятись,вертатись,проходити знов і знов відповідні теми.Навчання стає легким і комфортним.
І тоді вимальовується така модель творчої особистості - учня , якому притаманне:
— усвідомлення особистістю власної неповторності, здатності подивитися на себе зі сторони самооцінки, само діагностики, здатності до рефлексії;
- напрацювання кола миттєвих цінностей, які знаходяться в гуманістичній парадигмі, відповідальності за себе перед собою та іншими за вибір життєвого шляху;
- розвиток і удосконалення своїх власних властивостей, сприйняття світу, оволодіння внутрішніми ресурсами фізичного, психічного, морального самовдосконалення;
- створення свого стилю поведінки, спілкування, зовнішності, виборі соціальне доступних способів індивідуального прояву визначення своїх тем, питань в системі людської культури, визначення своїх специфічних функцій в сім'ї, школі, колі друзів.
Особистісно зорієнтований підхід грунтується на сприйнятті індивідуальності учня. Ставлячись до учня як до особистості, ми даємо йому змогу саморозвиватися й самореалізовуватися, враховуємо його можливості, особливості, здібності. Взаємодія між вчителем та учнем будується на основі єдності позицій, бажань.
Література:
1.Амонашвили Ш.А. Единство цели. — М., 1987.

2.Бабанский Ю.К. Избранные педагогические труды. - М.: Педагогика, 1989.-558с.
3.Божович Л.И., Славина Л.С. Психическое развитие и его воспитание. - М.: Знание, 1979- 96с.

4.Унт И.Э. Индивидуализация и дифференциация. - М.: Педагогика, 1990-188с.
Категорія: Мої статті | Додав: (11.04.2012)
Переглядів: 3744 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]